Esam atvēruši jaunu restorānu Kr.Barona 21. Gaidām ciemos!

Veselīgi un neveselīgi burgeri – kā izvēlēties gudri

Veselīgs burgers

Burgers ir populārākais sendviča veids, kas ieguva milzīgu popularitāti ASV un pēdējā desmitgadē iekarojis arī visu pārējo pasauli. Burgeru ēdāju valstu topu priekšgalā atrodas Austrālija, ASV un Lielbritānija.

Arī Latviju ir sasniedzis burgeru popularitātes vilnis. Sākot no tradicionālajām starptautiskajām burgeru ķēdēm līdz vietējiem tīkliem un restorāniem, burgers ir pieejams lielākajā daļā no ēdināšanas vietām.

Burgers ir viens no pirmajiem fast-food ēdieniem, par ko iedomājamies, un tas ir ikonisks neveselīgas ēšanas piemērs.

Burgera cepšanas metode, porcijas izmērs, maizes, mērču un pildījuma izvēle nosaka to, vai burgers ir nekaitīga maltīte un vai tajā tiks sasniegta un pat pārsniegta dienas ieteicamo kaloriju, sāls un tauku norma.

 

Kalorijas burgerā

Kad lūkojies pēc nākamā burgera, ņem vērā, ka kaloriju skaitam nevajadzētu pārsniegt 500 kalorijas, pievienotā sāls daudzumam nav jābūt lielākam par 400 mg (šobrīd rekomendētā sāls dienas norma ir 3-4 g jeb mazāk par tējkaroti), ideālā gadījumā – tas varētu būt jūras sāls. Jo lielāks ir burgers un vairāk tajā ir slāņu, jo ticamāk, ka tas pārsniegs vēlamo kaloriju daudzumu. Izvēloties dubulto burgeru, Jūs garantējat sev lielu kaloriju daudzumu. Ja neesat sportists, kam nepieciešama paaugstināta kaloriju uzņemšana, dubulto burgeru izvēle nav paredzēta Jums.

 

Burgera pildījums

Pasaules Veselības organizācija, pamatojoties uz lielu daudzumu pētījumu, paziņojusi, ka apstrādāta gaļa, kā bekons, hotdogu, hamburgeru kotletes un sarkanā gaļa izraisa vēzi. Apstrādātās gaļas parasti ir bagātas arī ar konservantiem, lai nodrošinātu ilgāku glabāšanas laiku.

Veģetārie burgeri tradicionāli tiek uzskatīti par veselīgākiem, jo tie satur mazāku tauku un sāls daudzumu, līdz ar to arī mazāk kaloriju. Taču tas ne vienmēr atbilst patiesībai. Sēņu burgera sēnes var būt bagātīgi apceptas taukos, un tām var būt pievienots liels daudzums sāls. Atceries, augu valsts burgers ir labākā izvēle, taču gatavošanas veidam un sastāvdaļām ir ļoti liela nozīme.

Burgers ar sieru, lai gan veģetārs, parasti nozīmē milzīgu tauku un kaloriju daudzuma uzņemšanu. Ja esat visēdājs, gaļas burgers ar sieru gandrīz noteikti garantē pārmērīgu kaloriju un holesterīna apjomu, visticamāk – arī sāls daudzumu. Ja to papildina ar olu, tad šādā maltītē apēdat visu dienas kaloriju normu un pārsniedzat rekomendēto dienas holesterīna un sāls daudzumu.

 

Burgera maize

Burgera pamatu veido maize – tradicionāli tiek lietota rafinēto kviešu miltu bulciņa, kas ir kalorijām bagāta un strauji paaugstina cukura līmeni asinīs, veidojot aptaukošanos un izraisot hronisku iekaisumu procesus organismā.

Pilngraudu maize ir daudz labāka izvēle, ko gan piedāvā ļoti reti kurā vietā, un tā nav pieejama ātrās ēdināšanas iestādēs.

Tāpat ir vietas, kas maizes vietā piedāvās izvēlēties salātlapas. Tā ir lieliska iespēja samazināt kalorijas, izslēgt glutēna uzņemšanu un palielināt zaļumu daudzumu uzturā. Rīgā šāda vieta ir Raw Garden/The Beginnings.

 

Burgera mērces

Burgera sulīgumu veido mērces. Tradicionāli tas ir kečups, barbekjū mērce un majonēze. Tās lielākoties ir bagātas ar cukuru, sāli, taukiem un visbiežāk arī konservantiem, garšas pastiprinātājiem un citām pārtikas piedevām. Bieži viena burgera mērces deva var saturēt pat 10 g cukura, kas ir vairāk nekā 2 tējkarotes.

Augstākās klases restorānos mērces gatavo turpat uz vietas restorānā, kas izslēdz pārtikas piedevu lietošanu, bet negarantē, ka mērces nesaturēs lielu daudzumu cukura, sāls un tauku.

 

Raw Garden/The Beginnings burgeri

Mēs esam radījuši 3 burgerus, kas ir uzturvielām, nevis kalorijām bagāti un kuros sāls daudzums nepārsniedz veselīga uztura rekomendācijas. Visi burgeri ir ap 500 un mazākām kilokalorijām. Sāls daudzums nepārsniedz 1,5g uz burgeri. Mūsu burgeri ir šķiedrvielām bagāti un ir arī labs proteīna avots.

Mēs izmantojam pilngraudu kviešu maizi ar auzu pārslām vai sezama sēklām. Tāpat iespējams izvēlēties arī salātu lapu maizes vietā.

Mūsu mērces – kale kāposta pesto, saulē kaltētu tomātu pesto, Indijas riekstu krējums un citas – tiek pagatavotas pie mums restorānā, bez cukura un ar minimālu sāls daudzumu, izmantojot tikai kvalitatīvas izejvielas.

Mūsu 3 burgeru pamata pildījumi ir šādi:

  • Lēcu-turku zirņu kotlete (falafels), kas ir apcepta, nevis fritēta. Lēcas pamatoti tiek uzskatītas par vienu no vērtīgākajiem pārtikas produktiem, jo ir lielisks olbaltumvielu, vitamīna B6 un B9, dzelzs, šķiedrvielu, kā arī daudzu minerālvielu avots.
  • Avokado (fitness) – arī avokado ir veselīgs superprodukts, lielisks enerģijas avots, kas labvēlīgi ietekmē sirdsdarbību, smadzeņu darbību, un tam piemīt vēl daudzi citi labumi.
  • Tofu (spēks) – tofu ir lielisks proteīna avots, kas satur visas neaizstājamās aminoskābes.

Mūsu burgeri ir pildīti arī ar sezonai atbilstošiem zaļumiem.

 

Izvēlies gudri un dzīvo ilgāk, piedzīvo vairāk!

 

 

 

 

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!